Scheepstimmerwerf Peter Schoutenpeter schouten
Homepage Peter Schouten           Contact           Route 

Restauratie: Schouw 'Meeuw'


Bijzondere schouw 'Meeuw' (vermoedelijk begin 20-ste eeuw gebouwd)

In de eerste Spiegel der Zeilvaart van 2012 staat een uitgebreid artikel over Peter's restauratie van een unieke schouw. Een scheepje dat de overgang markeert tussen de tjotterbouw en de schouwenbouw. Hij lijkt op een schouw, maar heeft veel kenmerken van een tjotter.


 

Scheepstimmerman Peter Schouten restaureert een bijzonder schouwtje. 'Zeg maar rustig een uniek schouwtje', stelt Schouten. 'Ik vermoed dat dit scheepje de overgang markeert tussen de tjotterbouw en de schouwenbouw. Hij lijkt op een schouw, maar heeft veel kenmerken van een tjotter. Het zou mij niet verbazen als dit scheepje is gebouwd rond I900.'

De eerste keer dat het schouwtje, genaamd 'De Meeuw', opduikt, is in 1934 als Koninklijke
Watersport Vereniging Loosdrecht het scheepje koopt. 'Of het op dat moment nieuw of gebruikt was, weet niemand', vertelt Schouten. 'Zelfs wie het scheepje heeft gebouwd, is niet met zekerheid vast te stellen. Het vermoeden is dat De Meeuw net als drie andere schouwen die de KWVL in bezit heeft, is gebouwd door scheepswerf Drijver in Leeuwarden. Het beslag is namelijk identiek. Het verschil tussen De Meeuw en de drie schouwen is dat De Meeuw 5,50 meter lang is terwijl de andere drie 6,30 meter lang zijn. De breedte is met 1,90 meter vrijwel gelijk. Een tweede verschil is dat de andere drie schepen bouwplaatjes hebben met de naam Drijver. De Meeuw heeft dat niet.'

Op een gegeven moment heeft de KWVL het bijzondere schouwt je verkocht. Onbekend is wie
vanaf dat moment de eigenaren zijn geweest. 'Ik heb het scheepje ontdekt toen het langs de weg stond te vergaan', meldt Schouten. 'Hoewel het ernstig was verwaarloosd, zag ik gelijk dat het om een bijzonder exemplaar ging. Het is een schouw, maar het zetboord vormt één geheel met het boeisel. En het achterhuisje is ook typisch het achterhuisje van een tjotter.
In vergelijking met een schouw staan de zijdelen veel meer naar buiten en is het een veel ronder, holler en breder scheepje. Een scheepje ook met een hele fraaie, diepliggend mastbank. Eigenlijk is het een tjotter die vertaald is naar een schouw.'

Toen Schouten weer eens naar zijn ontdekking stond te kijken, vertelde iemand dat hij wel wist
wie de eigenaar was en dat hij wellicht te koop was. 'Na een paar maanden nam havenmeester
Van Wildschut in Hilversum contact met mij op en korte tijd later was ik de trotse eigenaar van
een bijzonder treurig uitziend schouwt je.' Schouten, niet voor niets scheepstimmerman, nam
zich voor de schouw voor 2012, het jaar dat de KWVL haar honderdjarig bestaan viert, te restaureren. En daar is hij inmiddels druk mee bezig. 'Spant voor spant en gang voor gang heb ik haar ontmanteld en weer opgebouwd. Het had niet veel gescheeld of er was niets meer van over geweest. Het vlak was verzakt, het hout compleet verrot. Nu zit er geen oud hout meer in. Alles is vervangen.'

Toch wil Schouten niet spreken van een nieuwe schouw. 'Ik heb De Meeuw niet neergezet op de werf en er een kopie van gemaakt. De basis, dat is en blijft het bijzondere oorspronkelijke scheepje. Dit is simpelweg De Meeuw zoals die destijds van de werf is gekomen. Ik heb de authentieke bouwmethode gebruikt. Ze is helemaal van eiken- en gebrand waar dat vroeger ook werd gedaan. Natuurlijk heb ik alles roestvaststaal geschroefd en voorzien van een moderne lak. Maar dat is puur om de toekomstige eigenaar een goed en onderhoudsarm schip te kunnen leveren.'

Meer moderniteiten, daar wil Schouten niet aan. 'Een motortje heeft er nooit ingestaan dus er
komt beslist geen motorplank in. Dit is een zeilschip pur sang. En wie er een hulpmotortje in wil,
die kan, als hij of zij dat echt wil, kiezen voor een buitenboordmotor. Maar de fraaie lijnen ga ik er
niet voor aanpassen. Dat is me een stap te ver.'
(Bron Spiegel der Zeilvaart/Evert Bruinekool)

terug naar overzicht RESTAURATIES

Scheepstimmerwerf Peter Schouten in Kortenhoef
 Nieuwbouw & Restauratie van houten schepen

© 2018